Delta IT

Uw partner in succesvolle online oplossingen

Hoe kan ik adverteren op Google?

De meest efficiënte manier van online adverteren is adverteren in de zoekmachine Google. Een voordeel van het plaatsen van een advertentie in Google is het enorme bereik dat Google heeft in zowel Nederland als in het buitenland.

Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine van Nederland op dit moment. Daarnaast betaal je bij Google Ads (voorheen: Google Adwords) alleen wanneer er mensen klikken op jouw advertentie in Google. De mensen die klikken op jouw advertentie zijn vaak mensen die hoogstwaarschijnlijk interesse hebben in jouw product of dienst aangezien ze het zoekwoord hebben ingetypt waarop jouw advertentie zichtbaar is geworden.

Activeren van een advertentie in Google

Het activeren van een advertentie in Google is redelijk eenvoudig. Op de pagina van Google Ads wordt je geholpen met het adverteren in Google. Je kunt daar zelf campagnes, advertentiegroepen en advertenties aanmaken.

We zullen stap voor stap uitleggen hoe je het makkelijkste een Google Ads account kan aanmaken en kan beginnen met adverteren in Google.

Stap 1: Aan de slag

Open Google Ads in een nieuw tabblad en klik op “Aan de slag”.

Stap 2: Google-account maken of kiezen

Nu dien je een Google-account te koppelen aan jouw Ads account. Je kunt hiervoor een bestaand Google-account gebruiken of een nieuw Google-account aanmaken. Wij adviseren om een account te gebruiken dat bij jouw website/bedrijf hoort en niet een privé account. Daarvoor kies je bij account maken voor “Voor het beheren van mijn bedrijf”. Hierdoor houdt je meer overzicht in het adverteren in Google en kun je het Ads-account eventueel gemakkelijk overdragen in de toekomst. Vul vervolgens een bestaand e-mailadres in en verifieer het door de code op te geven die naar de desbetreffende mailbox is gestuurd.

Stap 3: Campagne gegevens instellen

Nu het account is aangemaakt kunnen we aan de slag met het invullen van de campagne gegevens. Allereerst wordt er gevraagd naar je advertentiedoel. Het doel van de advertentie is erg belangrijk voor de efficiëntie van de campagne. Wil je bijvoorbeeld meer gesprekken ontvangen of misschien meer aanmeldingen op je website genereren? Deze informatie is belangrijk voor de manier waarop Google met jouw campagne omgaat en gebruikt om de juiste klanten te bereiken.

Vervolgens wordt gevraagd je bedrijfsnaam en website in te vullen. Deze zal worden gebruikt om de potentiële klanten naar het juiste webadres te sturen.

Daarna kies je voor de targeting van je advertentie. Je kunt kiezen om een straal rondom je bedrijf in te stellen of meer specifiekere gebieden te selecteren. Onthoud wel waar jouw klanten zich bevinden. Als je een dienst levert in een specifieke regio is het niet relevant om te adverteren aan de andere kant van Nederland. Het ingestelde gebied heeft geen direct effect op de kosten van de advertentie maar het is niet verstandig om een groot gebied te kiezen waar je waarschijnlijk niet veel klanten van krijgt. Hierdoor kunnen de kosten onnodig verhoogd worden die je toch niet terug verdiend en dat willen we voorkomen. Focus is de belangrijkste succesfactor voor adverteren in Google.

Bij “Leg uw product of service vast” stel je in wat de dienst- of producten zijn die je levert. Google zal daarbij een aantal gerelateerde zoekopdrachten voorstellen die je kan gebruiken voor jouw advertentie. Het is hierbij belangrijk dat je goed nadenkt naar wat jouw doelgroep zal gaan zoeken. Tevens is het ook mogelijk om later meerdere zoekwoorden toe te voegen aan de advertentie.

Stap 4: De advertentie schrijven

Nu alle instellingen voor de campagne zijn ingesteld is het tijd om de advertentie te gaan schrijven. De advertentie is wat de doelgroep zal gaan zien wanneer zij op de eerder ingestelde zoekwoorden zoeken. Er zijn veel psychologische manieren om een advertentie te schrijven waarmee je de potentiële klant overhaalt om actie te ondernemen. De koppen van de advertentie zijn te zien in de bovenste donkerblauwe sectie van de advertentie. Beschouw dit als de titel van de advertentie. Daarnaast voeg je ook een beschrijving toe.

Wanneer je op een specifieke dienst of product wilt gaan adverteren kun je ervoor kiezen om ook het webadres van de advertentie specifieker in te stellen. Hierdoor landen potentiële klanten rechtstreeks op de pagina met de omschreven dienst of product. Het is belangrijk voor Google dat de content op de landingspagina van de advertentie overeenkomt met datgene waarop je adverteert. Hierdoor vinden de potentiële klanten ook daadwerkelijk datgene naar waar ze op zoek zijn.

Vervolgens kun je ervoor kiezen om een afbeelding toe te voegen aan de advertentie. Dit is enkel van belang wanneer je wilt gaan adverteren met een display advertentie. Een display advertentie vindt je niet in Google na een zoekopdracht maar verschijnen op willekeurige websites in een vastgelegde positie. Display advertenties hebben daarom ook een heel ander effect dan Zoekcampagnes.

Stap 5: Budget instellen

Een belangrijk onderdeel van je campagne is je budget en biedingen. Dit is het bedrag wat je maandelijks bereid bent te betalen voor jou campagne. Je betaald op het moment dat iemand op jouw advertentie klikt. Het bedrag wat je dan betaald noemen we het CPC of ‘Cost per Click’. Je kan later handmatig een maximaal CPC instellen of kiezen om Google het hoogst aantal klikken te laten genereren binnen jouw budget.

Stap 6: Controleren van campagne-instellingen

Een van de laatste onderdelen is het controleren van alle instellingen. Je krijgt een overzicht om alles nog eens goed te na te kijken. Wanneer je zeker weet dat alles klopt, kun je klikken op “Volgende”. Deze instellingen kun je ook altijd later nog aanpassen wanneer dit nodig is.

Stap 7: Facturering instellen

De laatste stap is het instellen van de facturering. Hier vul je jouw land, tijdzone en klantgegevens in. Vervolgens kun je kiezen om de betalingen te doen met creditcard of een bankrekening toe te voegen. Je betaalt pas nadat er kosten zijn gemaakt. De kosten worden automatisch afgeschreven wanneer de drempelwaarde voor facturering wordt bereikt of wanneer de laatste automatische betaling 30 dagen geleden heeft plaatsgevonden (afhankelijk van wat als eerste plaatsvindt).

Lees nu de bepalingen en voorwaarden voor het adverteren in Google aandachtig door en bevestig daarna dat je akkoord gaat met deze voorwaarden en bepalingen van Google Ads.

Zodra jou incassomachtiging is verwerkt zullen jouw advertenties in Google zichtbaar worden. Naar wens kun je je Google Ads helemaal uitbreiden en optimaliseren.

Wij raden aan om jezelf goed in te lezen over de vele opties binnen Google Ads. Kennis over de verschillende mogelijkheden is erg belangrijk wanneer je een campagne begint. Alléén dan weet je dat je het best mogelijk resultaat kan halen. Je kunt er natuurlijk ook altijd voor kiezen om het adverteren in Google Ads uitbesteden en te laten beheren door professionals. Wij helpen je hier graag mee.

Stap 8: Campagne optimaliseren

Nu je campagne is aangemaakt, kun je de meer geavanceerde instellingen bekijken om je campagne verder uit te breiden en te optimaliseren.

Bij elke advertentiegroep kun je meerdere advertenties aanmaken. Wij raden aan om verschillende variaties van teksten toe te voegen en later te kijken naar welke advertentie de beste resultaten heeft. Wanneer de campagne is aangemaakt zal je moeten blijven optimaliseren om te zorgen voor de beste resultaten.

Bij het onderdeel “Advertenties en extensies” kun je een overzicht zien van alle advertenties. Hier kun je de advertenties aanpassen en extensies toevoegen. Extensies zijn extra elementen bij je advertentie. Bijvoorbeeld de snelle optie om contact op te nemen of een routebeschrijving te starten.

In het onderdeel “Advertentieplanning” kun je kiezen tijdens welk tijdstip van de dag je advertentie actief is. Ook heb je hier inzage in de resultaten van je advertentie gedurende de dag.

Bij “Apparaten” kun je aangeven op welke apparaten de advertenties beschikbaar moeten zijn. Ook kun je de resultaten per type apparaat bekijken en wijzigingen doen mocht dit nodig zijn.

Onder “Instellingen” zie je een overzicht van de belangrijkste instellingen zoals; je doel, de targeting, je budget en de huidige biedstrategie.

Er zijn erg veel mogelijkheden als we het hebben over adverteren in Google. De manier waarop je adverteert moet overeenkomen met het doel wat je wilt bereiken.

Heb je nog vragen? Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op voor meer informatie over het adverteren in Google.