Delta IT

Uw partner in succesvolle online oplossingen

SEO – Hoger scoren in Google!

Heb je al een website, maar staat je website nog niet hoog genoeg in Google? Of wil je meer bezoekers trekken naar jouw website, maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken? We helpen je graag, zodat jouw website hoger gaat scoren in Google.

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ook wel Zoekmachine Optimalisatie genoemd. Tijdens SEO gaan we kijken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website en organisatie. Waar wil je op scoren? Op welke positie sta je momenteel op deze zoekwoorden? Hoe kunnen we jouw website een boost geven in Google?

Zoekmachine optimalisatie

SEO, of zoekmachine optimalisatie, wordt steeds populairder. De meeste bedrijven in Nederland hebben ondertussen wel een website. De concurrentie is daardoor ook online erg groot. Doe je (nog) niet aan zoekmachine optimalisatie? Dan zullen je concurrenten waarschijnlijk beter zichtbaar zijn in Google.

Hoger in Google = meer bezoekers

Gemiddeld genomen klikken zo’n 30% van de mensen op het eerste organische resultaat, 15% op het tweede resultaat en 9% op het derde. Scoor je nu met jouw website een derde positie in Google? Dan kun je door SEO misschien wel op plek 1 eindigen… en dat levert bezoekers op!

zoekmachine-optimalisatie

SEO vs SEA

SEO en SEA zijn verschillende werkzaamheden, maar liggen ook in elkaars verlengde. SEA staat voor Search Engine Advertising… adverteren in Google dus. Wanneer je gaat adverteren betaal je per klik. De prijzen per klik kunnen erg verschillen. Per branche, maar ook echt per zoekwoord. Zo betaal je voor het ene zoekwoord €0,20 per klik en voor het andere €2,00 per klik.

De grote verschillen tussen SEO en SEA liggen bij de kosten en de tijd. Hoewel de opstartkosten van SEO hoger liggen, heb je hier ook op lange termijn meer profijt van. Bij SEA is het zo dat de bezoekersstroom stopt wanneer je geen geld meer betaald aan Google.

Wil je direct bovenaan in Google staan? Ga dan adverteren. Advertenties worden boven alle organische zoekresultaten weergegeven. Door zoekmachine optimalisatie sta je niet van de ene op de andere dag op nummer 1. Dit heeft tijd nodig.

zoekmachine-advertentie

Locale SEO

Heb je een bedrijf dat veel werkt met klanten uit een specifieke regio? Zorg dan dat je locale SEO in orde is. Google is slim en wordt steeds slimmer. De resultaten die je voorgeschoteld krijgt hangen voor een (groot) deel af van jouw locatie en zoekgeschiedenis. Zoek je bijvoorbeeld op alleen het woordje “webdesign”, dan zie je in de meeste gevallen veel locale resultaten van webdesign bedrijven in de buurt.

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat Google bepaalde plaatsnamen kan associëren met jouw website en bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld een pagina maken met als titel SEO Eindhoven. Link door naar andere pagina’s die gaan over Eindhoven en gebruik de juiste zoekwoorden. Regel ook links op andere websites naar jouw SEO Eindhoven pagina. Zo geef je aan Google het signaal dat mensen in de regio Eindhoven naar jou kunnen komen voor zoekmachine optimalisatie.

Heb ik SEO nodig?

Dat ligt geheel aan het doel van je website. Zie je jouw website alleen als een online visitekaartje die ervoor zorgt dat jouw adresgegevens ook online te bekijken zijn? Dan heb je geen SEO nodig. Zie je jouw website als een (mogelijke) tool om nieuwe klanten te bereiken? Dan kun je zeker overwegen om te investeren in zoekmachine optimalisatie.

SEO heeft als doel om meer relevante bezoekers naar jouw website te krijgen. Deze relevante bezoekers worden vervolgens door optimalisaties binnen de website geconverteerd tot betalende klanten. Conversies kunnen ingevulde aanvraagformulieren zijn, maar ook verkopen (in een webshop) of een ‘simpel’ belletje. Wat jouw doel ook is… wil je meer conversie, kies dan voor SEO.

Heb ik SEO nodig als ik al aan SEA doe?

Het korte antwoord… Ja. SEA, ofwel adverteren in Google, is een oplossing voor korte termijn. Je geeft Google geld en je krijgt vrijwel direct een stroom aan website bezoekers. Geef je Google geen geld meer, komen er ook geen bezoekers meer.

SEO is een oplossing voor de lange(re) termijn. Zo zie je vaak niet direct resultaten van de werkzaamheden van zoekmachine optimalisatie. Het duurt even voordat dit effect merkbaar is. Maar wanneer deze effecten eenmaal merkbaar zijn hebben ze een veel langere uitloop. Is er deze maand een pagina compleet geoptimaliseerd? Dan kun je na enige tijd steeds meer bezoekers verwachten. Stop je uiteindelijk met SEO? Dan blijft de geoptimaliseerde pagina en content bestaan, dus zul je de effecten blijven zien.

Kan ik mijn website zelf optimaliseren?

Ja, zeker! Het optimaliseren van je website is deels een technisch verhaal, maar is ook voor een groot deel afhankelijk van de content. Begin dus eens met het controleren van je pagina’s op fouten of onduidelijkheden. Probeer ook afbeeldingen (of zelfs video’s) toe te voegen. Let er wel op dat het beeldmateriaal relevant is ten opzichte van de tekst.

Verplaats jezelf ook eens in je klant. Gebruikt de klant dezelfde bewoording als jij dat doet?

Link je goed door naar andere pagina’s of websites? Zowel interne als externe links zijn positief in de ogen van Google… mits de links kloppen binnen je verhaal natuurlijk. Let er wel op dat je niet teveel links gebruikt. Dit kan gezien worden als linkspam.

Kijk eens naar je meta titels en omschrijvingen. Hebben deze het juiste aantal karakters? Zijn deze relevant voor de content die op de pagina staat? En maak je voldoende (maar niet teveel) gebruik van je focus zoekwoord? Meta titels en omschrijvingen zijn het eerste wat men ziet wanneer ze jouw website tegen komen in de zoekresultaten. Pak hiermee dus de aandacht en zorg dat er doorgeklikt wordt!

Heb je ervaring met HTML en CSS? Dan kun je nog veel meer optimaliseren! Bekijk bijvoorbeeld eens hoe snel je website laadt en bedenk of je hier verbetering in aan kan brengen. Snelheid is namelijk een belangrijke factor voor zoekmachines. Heb je geen ervaring met het schrijven van HTML en CSS? We helpen je graag met het optimaliseren van de techniek van je website.

Hoe werkt SEO?

  • Doelgroeponderzoek
    Voordat we beginnen met SEO en alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, moeten we een duidelijk beeld hebben van welke doelgroep moet worden bereikt. We analyseren zoekwoorden waar momenteel al op gescoord wordt, maar ook nieuwe zoekwoorden die potentieel interessant kunnen zijn.
  • Trefwoordanalyse
    Eén van de belangrijkste onderdelen is het kiezen van relevante trefwoorden voor je website, zodat ook de meest relevante bezoekers naar je website komen. Je hebt namelijk niets aan bezoekers die niet van plan zijn contact op te nemen of een doel te voltooien.
  • Website optimaliseren
    In deze fase wordt de website technisch geoptimaliseerd voor Google, hierbij wordt aandacht besteed aan de structuur, inhoud, indeling en opmaak. Door goed gebruik van semantische code begrijpen zoekmachines als Google beter hoe jouw website in elkaar steekt. Is jouw website nog niet responsive? Dan is dit in de meeste gevallen prioriteit nummer 1!
  • Google Mijn Bedrijf
    De bedrijfsvermelding in Google kan een mooie boost in website bezoekers geven, mits je deze goed instelt. We analyseren de gegevens en geven suggesties en tips om de kwaliteit van je bedrijfsvermelding kunt verbeteren.
  • Review analyse
    Zet jij al in op reviews? Klanten beoordelingen kunnen de doorslag bieden voor potentiële klanten om voor jouw bedrijf te kiezen. We controleren de beoordelingen die online over jouw bedrijf te vinden zijn en gaan kijken of we dit kunnen verbeteren.
  • Content optimalisatie en suggesties
    Content is een belangrijk aspect van SEO en wordt ook steeds belangrijker. Daarom houden we systematisch jouw content in de gaten. Op welke zoekwoorden wordt goed gescoord, maar is er (te) weinig conversie? Of op welk zoekwoord is de positie in Google nog te laag? We geven suggesties over content die herschreven mag worden of nieuwe pagina’s die gemaakt kunnen worden.
  • Linkbuilding
    Door links naar jouw website te regelen krijgt jouw website meer autoriteit. Links blijven belangrijk in de ogen van Google. Door middel van linkbuilding proberen we continu kwalitatieve links te regelen naar jouw website.
  • Social media marketing
    Ben je al actief op social media? Social media kan een mooie tool zijn om de interactie aan te gaan met (potentiële) klanten. We analyseren de huidige social media profielen en kijken waar ruimte is voor verbetering.
  • Meten en verbeteren
    Zonder cijfers blijft SEO gokwerk… en daar houden we niet van. We willen precies weten hoeveel mensen op jouw website komen, doorklikken naar bepaalde pagina’s en doelen voltooien. Meten = weten. Door middel van tools zoals Google Analytics, Search Console en een aantal van onze SEO tools houden we jouw website constant in de gaten. Gaat er iets mis? Daalt het aantal bezoekers spontaan? Dan zien wij dit meteen en kunnen we ook meteen actie ondernemen!

Kosten zoekmachine optimalisatie

Wij bieden SEO aan in een abonnementsvorm. Dit is in de loop van de tijd de beste werkwijze gebleken om de website up-to-date te houden, zodat deze hoog blijft scoren in Google. We kunnen constant bijsturen op wijzigingen in zowel de algoritmes van zoekmachines als ook in wijzigingen binnen de website zelf.

De kosten voor zoekmachine optimalisatie verschillen. Heb je een grote website met honderden pagina’s die elk beter moeten scoren? Dan liggen de kosten logischerwijs hoger dan de SEO kosten voor een kleinere bedrijfswebsite. Om je een indicatie te geven: gemiddeld liggen de kosten voor SEO tussen de € 840 en € 1600 per jaar.

Wil je weten wat we voor jouw (website) kunnen betekenen en wat het kostenplaatje gaat worden? Bel ons, mail ons of vul het contactformulier in. We kijken graag wat we voor je kunnen doen. Altijd geheel vrijblijvend!

SEO uitbesteden

Geen zin om in de materie van SEO te moeten duiken? En heb je geen tijd om naast je normale werkzaamheden ook nog uren met je website bezig te zijn? Dan is het een goed idee om SEO uit te besteden.

Delta IT kan je helpen met alle onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Geïnteresseerd? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken (gratis) wat we voor je kunnen betekenen en maken daarna een eerlijke prijs.