Delta IT

Uw partner in succesvolle online oplossingen

Geplaatst op 21 juni 2022

Nieuwe regels voor webshops, waar moet je op letten?

Nieuwe regels webshops 2022

Verkoop jij producten of diensten via jouw webshop, social media of een ander online platform? Dan is er een grote kans dat er nieuwe regels zijn waar jij jezelf aan moet houden!

Vanaf 28 mei 2022 zijn er voor webshopeigenaren enkele extra regels in werking getreden. Deze regels zijn door de Europese Unie bepaald. Dit met de voornaamste reden om consumenten beter te beschermen. De nieuwe regelgeving heeft betrekking op aanbiedingen en kortingen, prijzen en overige online diensten.

Wil je graag weten of deze nieuwe regels betrekking hebben op jouw webshop en online verkoop activiteiten? Lees dan snel verder, we lopen je er even doorheen.

Reviews

Online (product)beoordelingen zijn een uitstekende trigger voor consumenten om voor jouw producten of diensten te kiezen. Of om daar juist niet voor te kiezen natuurlijk. Maak jij ook gebruik van reviews binnen jouw webshop? Dan dien je aan een aantal regels te voldoen. Maar welke regels zijn dat dan?

  • Je moet vermelden hoe jij controleert dat de getoonde reviews ook daadwerkelijk van échte klanten zijn. Is dit niet het geval? Dan is er werk aan de winkel!
  • Je moet vermelden of je gesponsorde reviews laat zien. Denk aan reviews waarvoor je hebt betaald of bijvoorbeeld reviews die zijn verzameld middels een winactie.
  • Je moet vermelden of je alleen positieve reviews toont of ook negatieve.

Daarnaast is er nu op sociale media een verbod op betaalde likes en nepreviews. Maak jij je hier schuldig aan? Let hier vanaf nu dan goed op.

Aanbiedingen en kortingen

Bij aanbiedingen en kortingen ben je verplicht om de originele verkoopprijs te vermelden. Met de originele verkoopprijs wordt de laagste prijs van tenminste 30 dagen vóór de start van de aanbieding bedoeld. Het aanbieden van een product met een langdurig of levenslange kortingspercentage zit er dus niet meer in.

Wanneer je aan deze regel voldoet dan mag je wel nog steeds de korting laten zien in vergelijking met de adviesprijs. Ook mag je de korting ten opzichte van een of meerdere concurrenten nog steeds laten zien.

‘Gratis’ diensten in ruil voor persoonsgegevens

Bied je ‘gratis’ diensten aan in ruil voor bijvoorbeeld een e-mailadres? Dan moet je vanaf nu duidelijk vermelden waar de persoon zichzelf voor aanmeld, hoelang hij/zij hieraan vast zit en hoe hij/zij zichzelf hiervoor af kan melden.

Daarnaast heeft de persoon het recht om de dienst binnen 14 dagen op te zeggen. Gaat deze regel van kracht? Dan zal je per direct de verwerking van de persoonsgegevens moeten stoppen en de verzamelde data moeten verwijderen.

Webshop reglementen 2022

Gepersonaliseerd aanbod

Geef je jouw klanten een gepersonaliseerd aanbod, bijvoorbeeld op basis van zoekopdracht of persoonlijke data? Dan ben je nu verplicht om dit duidelijk te maken aan jouw klanten. Geef aan hoe het gepersonaliseerde aanbod tot stand komt. Dus welke criteria hiervoor worden gebruikt.

Verhoog je bijvoorbeeld de prijs van een bepaald product wanneer een klant al eerder de website heeft bezocht? Dan zal je dit duidelijk moeten vermelden. Daarbij mag je niet de indruk wekken dat het gepersonaliseerde aanbod in het voordeel is van de klant als dat in de praktijk niet zo is. Ben dus transparant.

Het weergeven van deze mededeling kun je bijvoorbeeld doen op de winkelwagen- of afrekenpagina. Doe dit in ieder geval vóór de aankoop en niet pas daarna.

Online marktplaatsen

Heb jij een platform waarbij andere bedrijven hun producten kunnen verkopen? Dan val je onder de categorie “online marktplaats”. Ook voor deze webshop categorie gelden nieuwe regels waar jij jezelf aan dient te houden.

De klant moet op de hoogte zijn met wie zij zaken doen. Dit zal je dus duidelijk moeten vermelden bij de producten (of diensten) dat je op jouw platform aanbiedt. Je mag niet niet wegstoppen in de algemene voorwaarden. Het moet opslag duidelijk zijn met wie men zaken doet bij de aanschaf van een product of dienst.

Je dient ook te vermelden of er zaken worden gedaan met een bedrijf of een particulier persoon.

Vergelijkingssites

Ook vergelijkingssites hebben een uitgebreidere informatieplicht. Het moet voor de bezoeker duidelijk zijn welke data van invloed zijn voor de uitkomst van een zoekopdracht. Je hoeft natuurlijk niet jouw volledige algoritme vrij te geven, maar het is wel van belang om aan te geven welke elementen van invloed zijn.

Zet je bijvoorbeeld betalende aanbieders hoger in de zoekopdrachten? Dan ben je verplicht dit duidelijk te vermelden. Dit doe je direct op de pagina waar de zoekresultaten worden getoond, niet pas achteraf.

Voldoen aan de nieuwe webshop regelgeving

Zijn er raakvlakken met bovenstaande punten? Dan is de kans groot dat je actie moet ondernemen. Is dit het geval of weet je het niet helemaal zeker? We helpen je graag om te voldoen aan de nieuwe webshop regels in 2022 (en daarna). Neem vrijblijvend contact met ons op, dan staan we graag voor je klaar!