Wat is de waarde van je website?
Het is moeilijk te zeggen wat nu echt de waarde van je website is. Doordat Google (en andere zoekmachines) constant updates en wijzigingen doorvoeren in het algoritme is dit voor website eigenaren vaak onduidelijk.
Het bedrijf Moz, dat over de jaren naam heeft gemaakt op het gebied van SEO, heeft twee autoriteitsscores de wereld in gebracht om inzicht te geven in de kwaliteit van je website. Deze scores worden Domain Authority en Page Authority genoemd. Aan de hand van een puntensysteem wordt er een waarde gegeven aan iedere website en pagina op het internet. De waarde is gebaseerd op een 100-punten systeem (1 = slecht, 100 = perfect).
Ter vergelijking: de homepagina van Apple heeft een Page Authority van 90 en krijgt zelfs een Domain Authority score van 100!
Wat is Domain Authority?
Domain Authority (DA) betekent Domein Autoriteit. Dit is de autoriteit of waarde van je domeinnaam. Er zijn meer dan 40 factoren die Moz gebruikt voor het toekennen van een DA score. Enkele factoren waar Moz naar kijkt zijn:
- Links naar jouw website. Het is belangrijk voor zowel Google als voor je DA score dat er links op andere websites wijzen naar de jouwe. De waarde van een link krijgt niet altijd dezelfde score. Zo telt een link op nu.nl bijvoorbeeld zwaarder dan een link op startpagina.nl.
- De leeftijd van de domeinnaam. Wanneer je net een nieuwe domeinnaam hebt gekocht zal deze altijd beginnen met een score van 1. Naarmate de website enkele jaren bestaat zal de DA automatisch iets hoger worden.
- Website snelheid. Niemand wordt blij van een trage website, ook Google & Moz niet.
- Content updates. Content blijft maar belangrijker worden voor het ranken van je website. Ook je DA score zul je deze trend gaan zien. Laat zien dat je website geen statisch geheel is en geef de content op je website regelmatig een update.
De DA score kun je gebruiken als vergelijkingsmateriaal voor bijvoorbeeld concurrerende websites.
Wat is Page Authority?
De letterlijke vertaling van Page Authority (PA) is Pagina Autoriteit. En dat is ook precies wat het inhoudt. De autoriteit van een pagina op je website. Deze score geeft aan wat de autoriteit of waarde van een specifieke pagina binnen je website is.
Page Authority wordt berekent door een vergelijking te maken van vele andere pagina’s op het web rondom het onderwerp van je specifieke pagina. Het berekenen van de PA score gebeurt op dezelfde manier als Domain Authority, maar dan op pagina level. Deze twee scores staan dus grotendeels los van elkaar. Je kan bijvoorbeeld een Page Authority van 60 hebben, maar een Domain Authority van 10.
Wat doet Google met deze scores?
In principe doet Google niets met Domain Authority en Page Authority. Deze scores zijn ontwikkeld door Moz om je website te vergelijken met concurrenten of andere websites in je sector. Wel is het zo dat Moz een aantal factoren gebruikt die zoekmachines ook gebruiken. De kans dat je met een Page Authority van 40 sneller bovenaan in Google staat dan met een PA van 5 is redelijk groot.
Verandering in de factoren voor Domain Authority
Tijdens het monitoren van verschillende websites, zowel voor SEO klanten als voor ons zelf, zagen we een flinke verandering in de DA scores. Na wat onderzoek te hebben gedaan bleek dat Moz de berekening van de Domain Authority te hebben verandert.
Wat is er veranderd?
Moz geeft aan dat de ‘Spam Score’ een factor is geworden in de berekening van Domain Authority. Deze berekening kijkt naar het aantal links van buitenaf en ook naar de kwaliteit.
Wat ons de afgelopen tijd ook is opgevallen is een flinke toename in Toxic Links. Een Toxic Link wil zeggen dat er een link naar je website wijst waarbij de verwijzende website een hoge Spam Score heeft. Voor onze SEO klanten houden we deze websites goed in de gaten en verwijderen we slechte links regelmatig of geven we bij Google aan dat dit niet-gewenste links zijn.
Conclusie
We blijven, net als anders, het SEO nieuws in de gaten houden op nieuwe ontwikkelingen en veranderingen. De professionele SEO tools die we gebruiken helpen ons hierbij.
Wat betreft de verandering van de Domain Authority willen we klanten steeds meer sturen naar het (laten) creëren van unieke content. Met behulp van unieke content krijgen links ook meer waarde en dat is goed voor je ranking. Op het gebied van content creatie zien we steeds meer kansen die onze SEO werkzaamheden ten goede zullen komen.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of opmerkingen? Laat het ons dan weten!