Delta IT

Uw partner in succesvolle online oplossingen

Geplaatst op 19 december 2019

Een blog schrijven, hoe doe ik dat?

Een blog schrijven, hoe doe ik dat?

Het klinkt zo simpel, maar toch is het voor veel mensen geen gesneden koek. Het kost tijd en houdt je af van je dagelijkse werkzaamheden. Toch kan het heel waardevol zijn voor je business. In dit artikel neem ik je mee door het proces van het schrijven van een blog die wérkt.

Waarom bloggen?

Kort door de bocht: Meer autoriteit in je branche, beter scoren in Google, meer website bezoekers en meer klanten.

Door te bloggen deel je kennis. Wanneer je kennis deelt over jouw branche zien bezoekers dat je weet waar je over praat. Dit geeft vertrouwen. Dit vertrouwen heb je nodig om bezoekers te overtuigen voor jouw product of dienst te kiezen.

Iedere pagina op jouw website kun je zien als een ingang om je website binnen te komen. Hoe meer ingangen je creëert, hoe groter de kans is dat mensen de weg naar jouw website weten te vinden. Let er wel op dat een pagina met twee zinnen tekst niet gauw zal scoren in Google of andere zoekmachines.

Kies een onderwerp

Wat speelt er in jouw branche?

Met welke vragen komen (potentiële) klanten naar je toe?

Welke trends zie je?

Heb je recentelijk een beurs bezocht?

Zijn er nieuwe ontwikkelingen gaande binnen jouw bedrijf?

Stel jezelf deze vragen. Zorg dat het onderwerp dat je kiest niet te breed is. Zoom in op een onderwerp en belicht alle kleine aspecten. Zo creëer je een focus.

Een te breed onderwerp is natuurlijk makkelijker om over te schrijven. Je kan er alle kanten mee op binnen het artikel. Het nadeel is dat het daarmee veel moeilijker is om bovenaan in Google te komen. De concurrentie is namelijk vaak veel groter. Daarbij zijn bezoekers ook vaak op zoek naar specifieke informatie.

Waar schrijven concurrenten over?

Nog geen idee waar je over kan gaan schrijven? Kijk eens naar je concurrenten! Door te kijken naar concurrerende websites kun je veel ideeën opdoen. Zorg er wel voor dat je nooit een artikel of onderwerp één-op-één overneemt. Heeft jouw concurrent bijvoorbeeld een artikel geschreven over “De populairste kazen van Nederland”? Bekijk het onderwerp dat via een andere invalshoek en buig het om naar “Vind de beste kaas in uw regio”.

Beginnen met schrijven

Je hebt een onderwerp te pakken, maar nu… Waar begin je?

Bedenk voor wie je de blog schrijft. Dat bepaald de schrijfwijze. Schrijf je een heel specialistisch artikel in je branche? Dan kom je er wellicht best mee weg om vaktermen te gebruiken. Schrijf je een artikel voor mensen die nog onbekend zijn met jouw bedrijf of branche? Probeer dan zoveel mogelijk vakjargon te vermijden. Je wil natuurlijk wel dat bezoekers jouw verhaal kunnen begrijpen.

U of jij?

Formeel of informeel dus. Spreek je jouw bezoekers aan met u of jij? Deze keuze dien je zelf te maken. Zorg wel dat je dit in alle (media)uitingen op dezelfde manier doet.

Steekwoorden

Schrijf eerst een aantal steekwoorden onder elkaar en zet deze woorden op een logische volgorde. Zo zorg je dat het verloop van het verhaal duidelijk wordt. Je kunt dan ieder kopje één voor één afwerken.

Maak gebruik van kopteksten en (korte) alinea’s

Door kopteksten en alinea’s te gebruiken creëer je rust in het verhaal. Teksten worden makkelijker te lezen. Lange lappen tekst zonder witruimtes schrikken namelijk af. Zeker bij een jongere doelgroep. Door de komst van smartphones, tablets en de alsmaar groeiende berg met content lezen veel mensen niet meer. Ze scannen. Het gebruik van kopteksten is daarom onmisbaar geworden. Kopteksten trekken de aandacht en geven structuur aan je verhaal. Ook zoekmachines gebruiken kopteksten om jouw content beter te kunnen begrijpen. 

Pas op met lange zinnen

Lange zinnen met eindeloos veel komma’s zijn moeilijk te lezen. Je wil het voor lezers zo gemakkelijk maken. Ben daarom niet bang om korte zinnen te gebruiken. Echt niet.

Meer praktische tips

Veelgemaakte fouten bij het schrijven van een blog

  • Producten of diensten overdreven promoten
  • Teveel afwijken van je branche of je bedrijf
  • Het gebruik van vaktermen/vaktaal
  • Bestaande teksten kopieëren en plakken
  • Te zakelijke schrijfstijl
  • De focus van het artikel uit het oog verliezen

Maak gebruik van afbeeldingen

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Het gebruiken van afbeeldingen in je blog vergroot de herkenbaarheid. Door afbeeldingen te gebruiken die slaan op de tekst zullen mensen het verhaal sneller begrijpen. Ze krijgen er dan letterlijk ‘een beeld bij’.

Ook voor zoekmachines zijn afbeeldingen belangrijk. Jouw afbeelding kan in de resultaten van Google Images worden getoond, maar een blog met afbeelding converteert vaak beter dan een blog zonder afbeelding. En dat weet Google ook.

Zorg dat je jouw afbeeldingen altijd voorziet van een zogenaamde alt-tag. Dit is een korte omschrijving van de afbeelding. Deze tag wordt getoond wanneer een afbeelding niet geladen kan worden, maar helpt ook zoekmachines met het begrijpen van de afbeelding.

Pluk nóóit zomaar een afbeelding van internet

Heb je een leuke afbeelding gezien op internet die perfect past in jouw blog? Kijk dan eerst goed of je deze afbeelding wel mag gebruiken! Het kan je namelijk een grote claim besparen.

Als je een foto maakt rust hier automatisch auteursrecht op. Volgens de Auteurswet mag alleen de maker van de foto deze publiceren en gebruiken. Inbreuk op auteursrecht kan je duur komen te staan. Lees meer over auteursrecht en afbeeldingen.

Stockfoto’s

Heb je zelf geen foto’s die je kunt gebruiken? Dan kun je altijd gebruik maken van stockfoto’s. Dit zijn foto’s die je kunt kopen en op je website kunt gebruiken. Je betaald dus een bepaald bedrag per foto. Wil je bij ieder blog bericht een stockfoto plaatsen? Dan kost dit je iedere keer geld.

Gratis afbeeldingen die je gratis mag gebruiken

Er zijn ook gratis alternatieven voor het gebruik van stockfoto’s. Deze gratis alternatieven kun je raadplegen om toch zonder te betalen aan mooie afbeeldingen te komen. Het enige nadeel is wel dat de afbeeldingen voor iedereen toegankelijk zijn. De kans dat je die ene mooie foto bij jouw blog ook op een andere website tegenkomt is dus een stuk groter.

Enkele websites voor gratis stockfoto’s:

De beste foto’s zijn échte foto’s

Het beste blijft om zelf professionele foto’s te (laten) maken. Je creëert herkenbaarheid door gebruik te maken van eigen foto’s. Ook kun je hier (subtiel) jouw bedrijfslogo in verwerken. Wanneer je zelf foto’s (laat) maken heb je alle vrijheid in compositie en bespaar je jezelf uren zoeken naar de beste stockfoto.

Hoe vaak moet ik bloggen?

Hoe vaak je moet bloggen om resultaat te zien is in iedere branche verschillend. Het is ook afhankelijk van wat je precies wil bereiken. En natuurlijk wie je wil bereiken.

We adviseren onze bloggende klanten wel vaak: schrijf minimaal 1 blog per maand. Meer is natuurlijk beter. Plan daarom systematisch het schrijven van blog artikelen in, zodat het niet vergeten wordt. Bloggen biedt waarde. Voor nu, maar ook voor de lange termijn. Iedere blog die je schrijft kan een ingang betekenen voor een nieuwe klant.

Ready, set, blog!